Pehmeä taide -uutuuskirja avaa näkökulmia käsityön ja kuvataiteen rajapinnoille

to kesäk. 16 08:45:00 2016

Minna Haverin juuri ilmestynyt kirja Pehmeä taide punoo säikeitä käsityöperinteistä ja kädentaidoista tämän hetken kuvataiteelliseen ilmaisuun.

Haveri pohtii käsityön piirissä tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena neuletekniikat ovat nousseet suosituksi kuvataidetekniikaksi ja taiteellisen itseilmaisun keinoksi. Kirja esittelee lankatekniikoita käyttäviä suomalaisia taiteilijoita niin kuvataideammattilaisten kuin neulegraffareiden ja ITE-taiteilijoidenkin joukosta.

Nykyneule yllättää!

Langalla voi piirtää ja virkkaamalla luoda veistoksia. Pehmeä, lankaperustainen kuvataide ei takerru käsityötekniikoiden perinteisiin. Se puhaltaa vanhoihin työtapoihin uuden, ajanmukaisen hengen. Ilmaisun räväkkyydestä huolimatta huolenpito, ekologisuus, naiseus, arki ja pehmeät arvot ovat lankatekniikoihin sisäänkirjoitettuja viestejä, joilla käsityötaiturit teoksissaan leikittelevät.

Minna Haveri on nykykansantaiteesta väitellyt taiteen tutkija, taidekasvattaja ja tietokirjailija. Hän on laajasti kiinnostunut taidemaailman marginaaleista ja omintakeisista taiteen tekotavoista. Haverin mukaan taiteen tekeminen on jokaiselle kuuluva oikeus, eikä ilmaisutekniikoiden tarvitse rajoittua taidekouluissa opittuihin taitoihin. Haverin tutkimustyötä ja käsikirjoitusta ovat tukeneet apurahoin Emil Aaltosen säätiö, Niilo Helanderin säätiö ja Suomen Tietokirjailijat ry.

Pehmeä taide -kirjan julkaisee Maaseudun Sivistysliitto. Kirja on osa MSL:n organisoimaa ITE-käsityöhanketta, joka innostaa käsityötekniikoiden rohkeaan, luovaan ja taiteelliseen käyttöön itseilmaisun välineenä. Kirja nostaa esiin käsityöperustaista ITE-taidetta sekä erilaisin tekstiilityön tekniikoin tehtävää nykytaidetta. Samaan aikaan on Kokkolassa ITE-museossa esillä käsityöperustaisen nykykansantaiteen näyttely ITE käsillä. Näyttelyä tullaan kierrättämään myöhemmin muillakin paikkakunnilla yhteistyössä MSL:n, ITE-museon ja vastaanottavien museoiden kesken. MSL on saanut projektiin apurahan Alfred Kordelinin säätiöltä.

*****

ITE-museo on Kokkolan kaupungin ja Maaseudun Sivistysliiton ylläpitämä nykykansantaiteen museo. Sen päätehtävänä on suomalaisen nykykansantaiteen eli ITE-taiteen esitteleminen ja edistäminen. Museon näyttelyiden ja ITE-kokoelman keskus on Kokkolassa. ITE-museo tuottaa myös suomalaisen ja kansainvälisen nykykansantaiteen ja outsider-taiteen kiertäviä näyttelyitä ja tapahtumia ns. liikkuvana museona.

*******

Minna Haveri: Pehmeä taide
114 s., runsas värikuvitus, koko 230 x 295 mm
ISBN 978-952-301-073-4
Ovh 32 € + toimituskulut
Julkaisija Maaseudun Sivistysliitto
Kustantaja Maahenki Oy (2016) | www.maahenki.fi

Arvostelukappaleet lehdistölle
maahenki@msl.fi tai puh. 09 751 2020

Haastattelut
Kirjan tekijän Minna Haverin kanssa voi sopia lehdistöhaastatteluista ottamalla yhteyttä sähköpostitse minna.haveri@aalto.fi.

Lisätiedot
MSL, kulttuurituottaja Raija Kallioinen, raija.kallioinen@msl.fi, puh. 040 5636 876