Pohjois-Savon ITE-taiteen kartoitukset käynnistymässä

pe tammik. 08 14:48:00 2021

Millaista ITE-taidetta löytyy Pohjois-Savosta? Miten ITE-taiteen ympäristöjä ja kohteita voisi entistä paremmin hyödyntää matkailussa? Tätä aletaan selvittää pian kentälle jalkautuvassa ITE Pohjois-Savossa – omaehtoinen luovuus matkailun voimavaraksi -hankkeessa. Maaseudun Sivistysliitto hakee parhaillaan hankekoordinaattoria tehtävään.

Hankkeessa kartoitetaan Pohjois-Savon itseoppineita nykykansantaiteen tekijöitä sekä muita paikalliskulttuurin ja maaseutuperinteen kiinnostavia ilmentymiä. Tuloksia esitellään monin tavoin yleisölle ja matkailijoille. Omaehtoisen luovuuden ilmiöistä etsitään kipinää myös matkailun voimavaraksi.

Hanketta toteuttaa Maaseudun Sivistysliitto, joka on tehnyt vastaavia ITE-taiteilijoiden kartoituksia jo kahdenkymmenen vuoden ajan eri maakunnissa.

”ITE-taiteen maakunnallisissa kartoituksissa nousee tietoon yleensä kymmeniä omaperäisiä luovia taiteentekijöitä, joista ei ennen ole kuultu kuin omalla kylällä”, sanoo Maaseudun Sivistysliiton kulttuurituottaja Raija Kallioinen. ”Pohjois-Savosta tiedämme toki jo entuudestaan joitakin hyvin kiinnostavia itseoppineita taiteilijoita, joita vihdoin viimein pääsemme dokumentoimaan ja tuomaan esille. Tunnetuin alueen ITE-taiteilijoista on jo edesmennyt suonenjokelainen Niilo Rytkönen.”

Hankkeeseen haetaan parhaillaan koordinaattoria. Tavoitteena on päästä kentälle taiteilijoiden etsintään kevättalvella 2021.

ITE Pohjois-Savossa -hanketta toteutetaan EU:n maaseuturahoituksella, jonka on myöntänyt Pohjois-Savon ELY-keskus.

LISÄTIETOJA:
Kulttuurituottaja Raija Kallioinen, puh. 040 5636 876, raija.kallioinen@msl.fi

Hankesuunnitelma löytyy täältä.

Hankekoordinaattorin hakuilmoitus löytyy täältä.

KUVA:
Kuvassa on edesmenneen suonenjokelaisen ITE-taiteilijan Niilo Rytkösen teosympäristöä. Rytkösen tuotantoa on esitelty useissa ITE-taiteen näyttelyissä. Nyt yleisöltä toivotaan uusia vinkkejä pohjoissavolaisista omaleimaisista itseoppineista taiteilijoista. (Kuva Minna Haveri.)