Siltojen Temmes, kokoperheen pyöräilytapahtuma 13.5.2017

ke toukok. 10 08:23:00 2017

Kulttuuria ja yhteisöllisyyttä yhdistelevä paikallistapahtuma Siltojen Temmes järjestettiin ensimmäisen kerran neljä vuotta sitten. Nyt Siltojen Temmes pyöräytetään käyntiin toisen kerran. Tapahtuman tekevät Temmeksen yhdistykset ja toimijat yhdessä. Tällä kertaa Maaseudun Sivistysliiton ESR-rahoitteinen Hyvän mielen paikat- hanke on mukana toteutuksessa. Neljä vuotta sitten pyöräiltiin reitti Temmesjoen siltojen ylitse noin 30 hengen voimalla ja mukana oli porukkaa lapsista vanhuksiin. Tänä vuonna Siltojen Temmes pyöräillään lauantaina 13.5. 2017.

Lähtöpaikkana on Mäkelän silta Haurukylässä. Sieltä pyöräillään yhdessä Lännentietä pitkin Mikkolan myllysillalle, jossa on myllyn esittely sekä luonnon esittelyä saaressa. Pyörämatka jatkuu viireillä ja neulegraffiteilla koristellulle Vikiönsillalle. Seuraava etappi, Perttulansilta, on kukkaissilta, josta voi viedä oman samettikukan suvun äitien haudoille Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi. Samalla Temmeksen kirkko esitellään pyöräretkeläisille.

Kirkolta matka jatkuu vanhan urheilukentän laavulle, jonne pysähdytään syömään lättyjä. Evästelyn jälkeen matka jatkuu kohti Meijerinkylän Hongansiltaa, jossa polkaistaan käyntiin pienet siltatanssit. Tansseista onkin lyhyt matka Vanhantienvarren sillalle nauttimaan Niittytallaajat-teatteriryhmän tapahtumapisteestä.

Lopuksi pyörämatka jatkuu museolle, jossa on makkaranpaistoa ja virvokkeita sekä järjestöjen esittelyä. Pihalla voi vielä pyöräilyn päätteeksi rakentaa mielikuvituksellisia tuulikelloja kierrätysmateriaaleista. Niilla koristellaan sillan toisella puolella oleva aarniometsä tuulikellometsäksi ja ihaillaan tätä hetken yhteisötaideteosta.

Siltojen Temmeksen voi pyöräillä jokainen halukas. Reitin pituus on 14 kilometriä, maasto tasaista ja helppokulkuista. Järjestäjät kehottavat osallistujia muistamaan pyöräilykypärän ja huomioliivit. Tule mukaan pyöräilemään ja tekemään mukava tapahtuma!

Tapahtumaviikolla voi myös huoltaa ohjatusti pyöränsä kesäkuntoon Vanhan Terveysaseman pihalla maanantaina 8.5. klo 17:30 – 19:30 välillä. Pyöränhuoltopaja on osa Maaseudun Sivistysliiton Hyvän mielen maanantaita, joka on pyörinyt kyläläisten ideoimana kevään alusta Temmeksellä.

Siltojen historiaa

Sillat ovat hyvin leimallisesti osa Temmestä. Ennen Lännentien rakentamista vuonna 1970 sillat ovat olleet ainoa yhteys kylän puolelle. Lähes jokaisella talolla on ollut oma siltansa, jota on nosteltu tulvien tieltä pois. Nykyisistä silloista Vikiön (1997) ja Mäkelän sillat (1998) on rakennettu kyläläisten voimin EU-tuen avustuksella virkistyskäytöön. Perttulan silta on tuotu aikoinaan Rantsilasta ja sillalla on pidetty tansseja. Hongan silta on romahtanut 60-luvun alussa kun taas museon riippusilta on rakennettu Kotiseutuyhdistyksen toimesta 1970 –luvulla. Kaikki nämä sillat on rakennettu entisten paikoille.

Kirjoittajat: Inga-Maria Hjelt, Briitta Honka-Tuuri ja Johanna Jämsä