Tavataan Kotiseutupäivillä Kotkassa 8.-10.9. - kotikuntasuhde on kuin ystävyyssuhde

ke syysk. 06 07:00:00 2023

Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään 8.–10. syyskuuta 2023 Kotkassa. Kotiseutupäivien teemana on Kotkan kaupunkistrategian arvoista kumpuava ”Kotiseutumme: reilusti, rohkeasti ja rakkaudella”.

Maaseudun Sivistysliiton ja Maahengen löydät

• Kotiseutumarkkinoilta Satama Areenasta 8.–9.9.
  • Keskustelukammarista Merikeskus Wellamon Ruuma-tilasta pe 8.9. klo 15–16.30. Tilaisuus on maksuton.

Keskustelukammari huipentaa Kunta ja minä -teemavuoden

Monet kunnat haluavat lisätä vuoropuhelua asukkaiden kanssa ja kuulla, millaisia tunteita ja ajatuksia kotikunta herättää. Useat poismuuttaneet myös miettivät paluuta juurilleen, esimerkiksi maaseudulle. Kotikuntasuhde ei ole yksiselitteinen: suhteita voi olla moniin kuntiin ja niihin voi sisältyä rakkautta ja rosoisuutta.

Keräsimme kevään ajan ihmisten tarinoita omista kotikuntasuhteistaan. Tarinat ovat luettavissa Kunta ja minä -sivuilla.

Kotiseutusuhde ja osallisuuden moninaiset tarinat -otsikolla järjestettävä keskustelukammari huipentaa Kunta ja minä -teemavuoden. Keskustelun teemoina on mm. Miten kotiseutusuhde syntyy ja miten se ilmenee? Miten sitä voi rakentaa? Miten kotiseudulle juurtuminen ja kotoutuminen vahvistavat osallisuutta? Kuinka vahvistaa osallisuutta sosiaalisesti kestävästi siellä, missä sitä ei vielä koeta?

Keskustelijoina

• Irina Chumak, Ukrainalaisten Yhdistys Kotkassa ry:n edustaja
  • Maria Salenius, kehittämispäällikkö Kuntaliitossa, hyvinvoinnin edistäjä, joka uskoo yhteiskunnan mahdollisuuksiin pitää kaikki mukana
  • Hanna Pikka, osallisuuskoordinaattori, Kotkan kaupunki, teemoina osallisuus, yhteisöllisyys ja kaikenlainen omaehtoinen aktiivisuus hyvinvoinnin tukena
  • Virpi Skippari, koulutuspäällikkö, Maaseudun Sivistysliitto, kansalaistoiminnan puolestapuhuja joka uskoo yhteisöllisyyden voimaan ja haluaa innostaa ihmisiä vaikuttamaan
  • Anna-Maija Korhonen, Kotiseutuliiton valtuuston I varapuheenjohtaja, kotiseutukasvattaja ja opettaja, kulttuurin tulisieluinen puolestapuhuja

Keskustelukammarin järjestävät yhteistyössä Kotiseutuliitto ja Maaseudun Sivistysliitto sekä Maahenki Oy. Mukana toteutuksessa ovat mm. Kotkan kaupunki ja Kuntaliitto. Paikkana Ruuma, Merikeskus Vellamo.

Tapahtumassa on jaossa Ystäväni-kirjoja, jotka syntyivät Tää on mulle tärkee -hankkeen pohjalta. Nuoret aikuiset toivovat, että heitä kuultaisiin ja heidän ajatuksistaan oltaisiin kiinnostuneita. Moni toivoisi myös yhteydenpitoa vielä kotikulmien jäätyä taakse. Ystäväni-kirja on tehty avuksi kunnille nuorten kuulemista varten. Kirjan avulla kunnissa voidaan oppia lisää omien nuorten aikuisten ajatuksista, ja siitä, mitä he toivovat kotiseutusuhteeltaan jatkossa. Kirjassa on konkreettisten vinkkien lisäksi perinteisiä Ystäväni-kirjan sivuja, joille voi kerätä nuorten ajatuksia.

Ystäväni kirjan voi ladata pdf-muodossa Maaseudun Sivistysliiton verkkosivuilta.

”Uskomme vahvasti yhteisöllisyyden voimaan. Esimerkiksi yhdistystoiminnassa mukana oleminen tuo meille kaikille osallisuuden merkitystä. Kotiseutupäivien aikana tulemme kysymään ihmisiltä, miten he itse osallistuvat yhteiseen toimintaan ja millaisia kokemuksia osallistuminen heille antaa”, kertoo Virpi Skippari Maaseudun Sivistysliitosta.

Lisätietoa

Virpi Skippari, koulutus- ja kansalaistoiminnan päällikkö, Maaseudun Sivistysliitto, virpi.skippari@msl.fi, p. 040 737 8089

Lue lisää Kotiseutupäivistä Kotkan kaupungin Kotiseutupäivät-sivuilta.

Virpi Skippari kertoo Kunta ja minä -teeman videolla omasta kotikuntasuhteestaan.

Tää on mulle tärkee -hanke 2020-2022

Kunta ja minä -teemavuosi 2023