Trash Heroes ja Paleface kutsuvat toimiin puhtaan Itämeren puolesta

ma elok. 23 08:30:00 2021

Maaseudun Sivistysliitto kampanjoi elokuussa puhtaan Itämeren puolesta Trash Heroesin koulukiertueen sekä Palefacen ja Kaisa Happosen vetämän kollaasirunopajan keinoin. Samalla liitymme osaksi 26.8. juhlittavan Itämeripäivän ohjelmaa.

Maaseudun Sivistysliitto valitsi viime keväänä liki 60 upean ehdotuksen joukosta Trash Heroes -taiteilijaryhmän toteuttamaan Itämeriaiheista teosta Uudenmaan alueelle. Elokuun alussa startanneessa teoksessa Trash Heroes ryhmään kuuluva ammattitanssija, koreografi, muusikko ja luokanopettaja Panu Varstala siivoaa Uudenmaan rantoja yhdessä Porvoon Hamarin ja Tolkkisten koulujen sekä Helsingin Sibelius-lukion kanssa. Siivoamisen ohessa tanssitaan ja nautitaan yhdessä tekemisestä. Trash Heroesin valintaan vaikutti teoksen laaja-alaisuus ja sen osuvuus Maaseudun Sivistysliiton ydintoimintaan, sillä koulukiertue on osallistava ja koulutuksellinen taide- ja ympäristöteko!

”Me uskomme että jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa lähiympäristönsä viihtyvyyteen. Haaveilemme paremmasta ympäristöstä, jossa tanssitaan kaduilla, liikutaan ekologisesti sekä pidetään huolta luonnosta ja toisistamme” – Trash Heroes

Panu Varstala vieraili Porvoon Hamarin koulussa maanantaina 16.6. ja Tolkkisten koulussa perjantaina 20.8. Sibelius-lukiolaisten kanssa siivotaan ja tanssitaan Tervasaaressa tiistaina 24.8.

Lapinlahdesta kajahtaa 26.8.

Trash Heroesin kiertue huipentuu Itämeripäivänä 26.8. Lapinlahden Lähteellä Revi Se -työpajan ja Trash Heroesin yhteistyön muodossa.

Revi Se on Karri ”Paleface” Miettisen ja Kaisa Happosen koululaisille kohdentama kollaasirunopaja, joka järjestetään Itämeripäivänä Helsingin Rudolf Steiner -koulun oppilaille. Ennen runoilua oppilaat siivoavat rantoja ja tanssivat yhdessä Trash Heroesin tahtiin, jonaka jälkeen oppilaat siirtyvät laatimaan Itämeriaiheisia runoja Palefacen ja Happosen kanssa. Työpajassa syntyneitä runoja pääsee kuulemaan Palefacen ja Happosen esittämänä ja Trash Heroesin säestämänä Lapinlahden Lähteen sadonkorjuujuhlassa klo 18.00 eteenpäin. Mukana on myös Palefacen ja Happosen omia ympäristöaiheista tuotantoa. Iltatilaisuuteen on vapaa pääsy.

Trash Heroesin kiertue ja Itämeripäivän ohjelma on osa vuoden 2021 Itämeripäivää. John Nurmisen Säätiön käynnistämää ja koordinoimaa Itämeripäivää vietetään vuosittain aina elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa. Teemapäivän tavoitteena on nostaa esille tärkeitä merellisiä aiheita ja innostaa tekemään konkreettisia tekoja Itämeren hyväksi. Päivä juhlistaa meren monimuotoisuutta ja mittaamatonta arvoa. Juhlinnan lisäksi tavoitteena on lisätä tietoa meren luonnosta, kulttuurista ja historiasta.

www.itämeripaiva.fi

Lehtistökyselyt ja lisätiedot:

Maaseudun Sivistysliitto, Heli Lukkarinen, heli.lukkarinen@msl.fi, 050 529 6531

Liitteenä olevien kuvien tiedot:

Trash Heroes kuvat 1 ja 2, kuvaaja: Ville Juurikkala

Karri Miettinen ja Kaisa Happonen, kuvaaja Laura Mendelin