Tuore raportti: Mitä suomalaiset odottavat EU:lta?

pe helmik. 01 14:59:00 2019

Sisämarkkinat ja ilmastokysymykset kiinnostavat EU:ssa eniten, mutta odotuksissa korostuu erityisesti turvallisuus.

Maaseudun Sivistysliiton ja e2 Tutkimuksen tuorein EU-opintoaineisto on julkaistu MSL-verkko-opistossa.

Julkaisu antaa tulevien kuukausien keskusteluun tietoa siitä, mikä EU:ssa kiinnostaa suomalaisia ja mihin unionin pitäisi kansalaisten mielestä keskittyä. Euroopan Parlamentin vaalit käydään toukokuussa 2019 ja kyselytutkimukseen perustuva opintoaineisto ja haastattelut antavat suuntaa niin suomalaisten odotuksista kuin kiinnostuksen kohteistakin.

Suomalaisista 60 prosenttia suhtautuu myönteisesti Euroopan Unioniin.

Kyselytutkimuksen mukaan EU:n pitäisi keskittyä erityisesti rauhan säilymiseen, terrorismin torjuntaan, ihmisten hyvinvointiin sekä ilmasto- ja ympäristötyöhön.

Raportti avaa myös puoluekannan mukaista suhtautumista niin ilmasto- kuin turvallisuuskysymyksiin.

Ladattavissa verkko-opistosta

Julkaisu on Maaseudun Sivistysliiton (MSL) ja e2 Tutkimuksen yhteistyönä syntynyt EU-aiheinen opintoaineisto, joka on tarkoitettu erityisesti MSL:n jäsenjärjestöjen käyttöön. Työhön on saatu tukea ulkoministeriön Eurooppatiedotukselta.

Julkaisu löytyy tallennettuna MSL:n verkko-opiston sivuilta, josta sitä voi ladata koulutustapahtumiin, tueksi itsenäiseen opiskeluun ja Eurooppa-aiheisiin keskusteluihin. Raportin toteutuksesta ovat e2 Tutkimuksessa vastanneet MMT Kaisa Karttunen ja YTM Aino Heikkilä.

Koulutussuunnittelija Heli Lehtilä, heli.lehtila@msl.fi
Tutkija Kaisa Karttunen, kaisa.karttunen@e2.fi