Tuulahdus Onnelasta Kuopion korttelimuseossa – Vuoden ITE-taiteilija Romurinsessa esittäytyy yhdessä Löpöpunkin kanssa

to toukok. 19 14:00:00 2022

Vuoden ITE-taiteilija Romurinsessa eli Marjut Kauppinen tuo runsautta pursuavan pihavaltakuntansa aarteita Kuopion korttelimuseoon. Niiden rinnalla nähdään Löpöpunkin eli Joona Hammin roson ja ruosteen sävyttämää anarkistisempaa taidetta.

Romurinsessa ja Löpöpunkki – Valtakunnassa kaikki hyvin! -näyttely on Kuopion korttelimuseossa keväästä syksyyn 20.5.–23.10.2022. Näyttelyn toteuttavat yhteistyössä Kuopion kulttuurihistoriallinen museo ja Maaseudun Sivistysliitto.

ITE-taidetta on nyt ensimmäistä kertaa Pohjois-Savossa näin mittavasti museonäyttelynä. Mukaan kutsutut taiteilijat edustavat ITE-taidetta aidoimmillaan, kokonaisvaltaisena elämänmuotona. Kantavana teemana on kierrätysaate ja kannanotto kulutukseen: molemmat taiteilijat luovat teoksiaan romusta ja hylätyistä tavaroista.

Maaseudun Sivistysliitto on tehnyt omaperäisten itseoppineiden taiteilijoiden eli ITE-taiteilijoiden kartoituksia jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Parhaillaan on käynnissä kartoitustyö Pohjois-Savossa. Tässä yhteydessä ovat nousseet esiin lapinlahtelainen Marjut Kauppinen ja kaavilainen Joona Hamm kiinnostavina ja valovoimaisina tekijöinä. Kummallekin taiteilijalle on kyseessä nyt ensimmäinen iso museonäyttely.

Marjut Kauppinen kantaa Vuoden 2022 ITE-taiteilijan titteliä. Kyseessä on Maaseudun Sivistysliiton tekemä valinta, ja titteli on myönnetty nyt kolmannen kerran. Valinnan myötä on tavoitteena nostaa itseoppineiden taiteilijoiden ääntä ja näkökulmia esille.

Romurinsessan taiteen ytimenä on hylätyn romun herättäminen henkiin. ”Viallisestakin saa ehjän”, on hänen mottonsa. Taiteilijan luoma Onnelan pihapiiri pursuaa veistoksia, kollaaseja ja mosaiikkeja, joiden ainekset on koottu kirpputoreilta ja saatu lahjoituksina. Yhtä täyteläinen on hänen koko elämäntapansa. Taiteen lisäksi siihen kuuluvat luonto antimineen, vuodenaikojen sykli, kotieläimet, vanhustyö, oma yritys ja rinnalla kulkeva elämänkumppani. Romurinsessan taide ja arjen kuulumiset ovat tavoittaneet tuhansien seuraajien joukon sosiaalisessa mediassa.

Inspiraatiota ilmaisuunsa Joona Hamm eli Löpöpunkki hakee erityisesti ruosteesta ja ajan hampaan puremasta patinasta. Yhtä hyvin myös ruosteeton metalli, puu ja kivi sekä valokuvaus käyvät hänelle taiteen aineksiksi. Ilmaisun kirjoon kuuluvat myös koristemaalaukset kustomoituihin ajoneuvoihin. Sukulaisuutta voi havaita steampunkiin tai dieselpunkiin, mutta taiteilija nimeää tyylinsä kansanomaisemmin ”löpöpunkiksi”. Puolisonsa kanssa taiteilija remontoi Vihtajärven vanhaa kansakoulua Kaavilla. Tavoitteena on, että ajan myötä sinne syntyy elävä ja yhteisöllinen taidetoiminnan paikka.

Romurinsessa ja Löpöpunkki – Valtakunnassa kaikki hyvin!
Kuopion korttelimuseo, Kirkkokatu 22, Kuopio
20.5.–23.10.2022

Taiteilijatapaamisia pitkin kesää
Molemmat näyttelyn taiteilijat ovat kerran kuussa tavattavissa museolla Korttelivarteissa.

ITE-TAIDE

• ITE-taide on suomalaista visuaalista nykykansantaidetta. Lyhenne tulee sanoista “itse tehty elämä”. Lisää tietoa sivulla msl.fi/itetaide.
  • Maaseudun Sivistysliitto on kartoittanut ja esitellyt suomalaista nykykansantaidetta yli 20 vuotta ja luonut ITE-taiteen tunnetuksi brändiksi.
  • Pohjoissavolaista ITE-taidetta kartoitetaan vuosina 2021–2022 Pohjois-Savon ELY-keskuksen rahoittamassa hankkeessa EU:n maaseuturahoituksen tuella.
  • ITE-taiteen esittelyjä on tehty yhteistyössä lukuisien museoiden kanssa Suomessa ja ulkomailla. Aiheesta on julkaistu useita kirjoja. Syksyllä 2022 ilmestyy pohjoissavolaista ITE-taidetta esittelevä julkaisu ITE poluilla.
  • Vuoden ITE-taiteilijan tittelin Maaseudun Sivistysliitto on myöntänyt jo kolme kertaa. Tavoitteena on nostaa esille itseoppineiden taiteilijoiden ääntä ja näkökulmia.

Marjut Kauppinen, alias Romurinsessa

Joona Hamm, alias Löpöpunkki

• Itseoppinut taiteilija, työskentelee hitsaajana
  • Kotipaikka Maarianvaara, Kaavi
  • Taiteilijana tuo uudenlaista punk-henkistä tyyliä ITE-taiteen ilmaisukieleen. Paneutunut metsälöytöautojen kuvaamiseen; lajilla on omat, erityiset harrastajansa ja seuraajansa.
  • Löpöpunkin henkilökuvasivu: https://msl.fi/itetaide/artist/joona-hamm/

LISÄTIETOJA ANTAVAT

• Pohjois-Savon ITE-taiteen kartoitus & yhteydet näyttelyn taiteilijoihin: Riitta Kärkkäinen, karkkainen@msl.fi, puh. 040 655 2330
  • ITE-taide laajemmin: Raija Kallioinen, MSL, kallioinen@msl.fi, puh. 040 563 6876