Uudenmaan ITE-taidetta esittelevä kirja päättää laajan teossarjan sekä koko Suomen kattaneen kartoitustyön

ke toukok. 29 13:00:00 2024

Tervetuloa ITE-taidetta Uudeltamaalta -kirjan julkistamistilaisuuteen!
Aika: Torstai 6.6.2024 klo 14-15
Paikka:
Rosebud Sivullinen -kirjakauppa, Kaisa-talo, Kaisaniemenkatu 5, Helsinki

Uudenmaan ITE-taiteilijoita esittelevä kirja on ilmestynyt. Julkaisu päättää Maaseudun Sivistysliiton tuottaman kirjasarjan, jossa on aiemmin esitelty Suomen muiden alueiden omaleimaista nykykansantaidetta. Samalla tulee päätökseen neljännesvuosisadan kestänyt ITE-taiteilijoiden kartoitustyö, joka on ulottunut läpi koko Manner-Suomen.

Uudellamaalla kukoistaa rikas ja monimuotoinen ITE-taide

Uusmaalaisia ITE-taiteilijoita leimaa sama moninaisuus, joka on luonteenomaista koko maakunnalle: alueella on vauraita kaupunkeja lähiöissä viihtyvine taiteilijoineen, mutta myös laaja maaseutu ja rannikko pienine kylineen ja perinteisine ITE-taiteilijapersoonineen.

Uudenmaan ITE-taide piirtää kuvaa visuaalisen kulttuurimme muutoksen suunnasta mutta on myös todiste taiteen syvimpien sisältöjen pysyvyydestä. Globalisoituvan ja samankaltaistuvan visuaalisen kulttuurin suomalaiset vastarannankiisket elävät ja voivat maakunnassa edelleen hyvin.

Uusmaalaisen ITE-taiteen kartoituksessa Maaseudun Sivistysliitto sai yleisöltä toistasataa vihjettä omaleimaisista itseoppineista visuaalisen taiteen tekijöistä. Dokumentointikäyntejä tehtiin runsaat 50, ja lisäksi oli tiedossa tekijöitä entuudestaan. Kirjasta löytyy artikkelit tai matrikkelitekstit kaikkiaan 66 tekijästä.

Taiteilijoiden esittelyjen lisäksi kirja sisältää tutkijoiden kirjoituksia ja haastatteluja. Ne avaavat kuvaa nykykansantaiteen luonteesta taiteen kentällä ja ihmisten tajunnassa sekä pohtivat ITE-taiteen tulevaisuutta itseilmaisun ottaessa yhä vahvemmin paikkaansa digitalisoituvassa arjessa.

Kirjan sisältö on tuotettu Maaseudun Sivistysliiton toteuttamassa uusmaalaisen ITE-taiteen kartoituksessa, jota rahoittivat uusmaalaiset Leader-yhdistykset Euroopan maaseuturahastosta. Kirjan julkaisemisen mahdollisti Keskitien Säätiön avustus.

Kirjan ulkoasun toteutti Marko Mäkinen. Julkaisu on vapaasti ladattavissa Maaseudun Sivistysliiton materiaalipankista pdf-versiona 7.6.2024 lähtien. Painettua kirjaa jaetaan kartoituksessa dokumentoiduille taiteilijoille sekä uusmaalaisiin kirjastoihin ja taidemuseoihin.

ITE-taiteen kartoitus Uudellamaalla vei päätökseen Maaseudun Sivistysliiton neljännesvuosisadan suurponnistuksen

Suomalaisen nykykansantaiteen tärkeä virstanpylväs on saavutettu, kun Maaseudun Sivistysliitto sai päätökseen viimeisessä maakunnassa toteutetun ITE-taiteen kartoituksen. Vuonna 1998 alkaneet kartoitukset ovat edenneet maakunta toisensa jälkeen läpi koko Manner-Suomen. Viimeisenä toteutui ITE Uusimaaseutu – paikallisuuden lumovoimaa matkailuun -hanke vuosina 2022–2024.

Neljännesvuosisadan kestäneessä kartoitustyössä suomalaiset ovat lähettäneet yli 2 500 vihjettä itseoppineista taiteen tekijöistä. Dokumentointikäyntejä taiteilijoiden luokse Maaseudun Sivistysliitto on toteuttanut kaikkiaan noin 1 100. Kartoitusten tuloksista on julkaistu 17 kirjaa. ITE-taiteen näyttelyjä on toteutettu kautta maan kymmenittäin yhteistyössä museoiden kanssa. MSL on kartuttanut ITE-taidekokoelman, jossa on yli tuhat teosta; kokoelma on Kokkolassa K.H. Renlundin museon hoidossa, ja teokset ovat lainattavissa muidenkin museoiden käyttöön. Finna-tiedonhakupalveluun kaikkien nähtäville on talletettu lähes 10 000 valokuvaa.

Kuva: Kirjan etukannessa karkkilalaisen ITE-taiteilijan Jarmo Suojärven maalaus Korvasienikostaja, valokuva Veli Granö.

LISÄTIEDOT
Raija Kallioinen, kulttuurituottaja, MSL, raija.kallioinen@msl.fi, puh. 040 5636 876

KIRJAN PÄÄTOIMITTAJAN HAASTATTELUPYYNNÖT
Veli Granö, grano.veli@gmail.com, puh. 0400 196 966

LINKKEJÄ
Kotisivuille: ITE-taide ja www.visitite.fi
Tietokantaan: ITE-taide Finnassa
Some-kanaville FB ITE-taide, FB ITE Uusimaa, IG ITE-taide, YouTube ITE Uusimaa

ITE-taidetta Uudeltamaalta -kirja
Päätoimittaja, kuvatoimittaja Veli Granö
Ulkoasu Marko Mäkinen
Maaseudun Sivistysliitto, 2024
128 sivua
ISBN 978-952-7579-02-2 (ladattava)
ISBN 978-952-7579-01-5 (painettu)
Kirja on ladattavissa maksutta Maaseudun Sivistysliiton materiaalipankista
Kirjan kansi: Jarmo Suojärvi, Korvasienikostaja, kuva Veli Granö

KUVATIEDOT:

1. Videoklippi: ITE-taidetta Uudeltamaalta -kirjan selaus
2. Etukansi, kuvassa karkkilalaisen Jarmo Suojärven maalaus Korvasienikostaja, kuva Veli Granö
3. Takakansi, kuvassa tuusulalainen Esko Nio puuveistoksineen, kuva Veli Granö

Kuva 4: Heikki Meriläinen, Hanko (kuva Veli Granö) / Hankolaisen rakennusmestarina työskennelleen Heikki Meriläisen pihapiirin ja itse rakennetun, valoisan ja korkean ateljeen ympärille keskittyvän kodin täyttävät sadat veistokset, teokset, maalaukset ja piirustukset, joihin on tallentunut mittaamaton pala suomalaista, kadonnutta kansallismaisemaa ja elämäntapaa yhä uusia muotoja aina uuden aikakerrostuman jälkeen ottaen.
Kuva 5: Jarmo Suojärvi, Karkkila: Korvasienikostaja (kuva Veli Granö) / Jarmo Suojärvi työskentelee valimotyöntekijänä Karkkilassa. Tehtaan melussa ajatukset harhailevat usein Posiolle ja lapsuuden hillasoille. Valtava määrä tauluja on syntynyt luonnossa koetuista elämyksistä. Pohjoisen maiseman värit hehkuvat hänen töissään.
Kuva 6: Jarmo Suojärvi: Kuolema ajaa lähiössä (kuva Veli Grano)
Kuva 7: Pekka Helenius, Nurmijärvi (kuva Veli Granö) / Pekka Heleniuksen takomat veistokset ovat lukkoja avaava, terapeuttinen ja alkuvoimainen näky Klaukkalan Julmakalliontien Tao tao puistossa. Metsäkankaan alta kalliosta, kuin kallon luun tai kovan peruskallion läpi työntyvät väkevät ja hauraat metallihermosolmut, näyt ja uuden avaavat alut.
Kuva 8: Arvo Kirvesmäki: Ankat (kuva Veli Granö)
Kuva 9: Arvo Kirvesmäki: yksityiskohta teoksesta Apina (kuva Veli Granö)
Kuva 10: Knut Sundberg, Hanko (kuva Heini Heikkilä) / Täktomin merenrantamaisemissa Hangossa yhdistyy Knut Sundbergin koskettava taide ja upea luonnonympäristö.
Kuva11: Knut Sundberg, Hanko (kuva Veli Granö) / Knut ”Knutte” Sundbergin (1940–2004) hylkypuusta ja juurakoista tekemiä herkkiä ja taidokkaita veistoksia löytyy kymmenittäin Hangon Täktomin pienen kylän luonnosta, hiekkarannan unenomaisessa kauneudessa.
Kuva 12: Romulyyli, Riitta Raitala, Tuusula (kuva Heini Heikkilä) / Romulyylin eli Tuusulassa asuvan Riitta Raitalan ja hänen perheensä koti ja puutarha Villa Ketola on kokonaisteos vailla vertaa.
Kuva 13: Sirkka Turkki, Porvoo (kuva Heini Heikkilä) / Sirkka Turkin Ruusulinna on koskettava kesäparatiisi ja taideaarre Porvoossa. Satukaupunki täyttää koko tuvan. Hahmoja kaupungissa on yli tuhat.
Kuva 14: Karjaalainen Greger Grönholm täyttää värikylläiset maalauksensa niin ettei tyhjää tilaa juuri jää. Grönholmin ilmaisu poikkeaa perinteisestä ITE-taiteesta ja siinä on nähtävissä kansainvälisen outsider-taiteen virtauksia. (Kuva: Veli Granö)
Kuva 15: Edesmennyt Elis Sinistö (1912-2004) on ITE-taiteen klassikko. Hänen Kirkkonummelle luomansa taideympäristö Villa Mehu on kahdessakymmenessä vuodessa rapistunut ja maatunut. Uudenmaan ITE-hankkeessa kuvattiin tiensä päähän tullutta ympäristöä, jossa ei enää voi vierailla. Taiteilijasta ja hänen elämäntyöstään kootusta aineistosta Maaseudun Sivistysliitto on tuottanut Elis Sinistön Taivaat -virtuaaliteokseen. (Kuva: Veli Granö)