Veistoa ja villiruokaa Ilomantsissa elokuussa

to tammik. 24 11:21:00 2019

Pärinä ja pöhinä täyttää Ilomantsin kylänraitin elokuussa kuudetta kertaa järjestettävillä Karhufestivaaleilla. Mestariveistäjät kautta Suomen kokoontuvat kilpasille. Mainetta saanut kovatasoinen tapahtuma herättää kiinnostusta myös ulkomailla.

Karhunveistokilpailun teemana liike

Moottorisahoin käytävä veistokilpailu haastaa tänä vuonna osallistujat vaativan aiheen ääreen, kuvaamaan karhua liikkeessä ja vauhdissa. Teemana on GoBearGo, suomeksi pilke silmäkulmassa KouKarhuKou. Liikunnallisia teemoja tulee mukaan myös tapahtuman oheisohjelmistoon.

Karhufestivaalit järjestetään Ilomantsissa torstaista lauantaihin 15.–17.8.2019.

Torstaina ja perjantaina mestaruussarjan veistäjät ottavat mittaa toisistaan kaksipäiväisessä kilpailussa, joka levittäytyy Kalevalantien varteen. Festivaali huipentuu pikaveistokisan kansanjuhlaan Katri Vala -kulttuurikeskuksessa ja jännittävään tulosten julkistukseen torilla. Veistokilpailuun voi jo ilmoittautua kotisivulta www.karhufestivaali.fi löytyvällä lomakkeella.

Tapahtuman järjestelyissä otetaan tänä vuonna erityisen huomion aiheeksi ilmastoviisaat toimintatavat.

Villiruokafestarit kaksipäiväiseksi

Suomen luonnon antimet ovat pääosassa kolmannen kerran järjestettävillä Villiruokafestareilla 16.–17.8.2019.  Tapahtuma on ensi kertaa kaksipäiväinen. Tapahtuman uudistuksiin kuuluu myös se, että osa myyntipaikoista varataan lähiruokatuotteiden myyjille.

Villiruokafestarit on pop up -ravintolatapahtuma, jonne tuotteita voi tulla myymään kuka tahansa ruoanvalmistuksesta kiinnostunut. Kalevalantien varrelle pystytettävä festivaalialue täyttyy villiruokaravintoloista. Pop up -ravintoloista löytyy sekä paikan päällä syötäviä ruoka-annoksia että mukaan ostettavia herkkuja. Myytävän tuotteen ainesosista vähintään yhden on oltava villiruokaa. Tapahtumaan voi tulla myymään myös muita villi- tai lähiruokatuotteita (esim. säilykkeitä, leivonnaisia, kuivattuja yrttejä jne.). Tapahtuman myyntipaikkojen varaus avautuu 1.3.2019.

Yleisöllä on mahdollisuus äänestää tapahtuman yhteydessä suosikkiravintolaansa. Eniten ääniä saaneet ravintolat palkitaan lauantaina Ilomantsin torilla järjestettävässä palkintojenjakotilaisuudessa.

Villiruokafestarit ovat osa kansainvälistä #wildwonders-hanketta, jossa on mukana kumppaneita Liettuasta, Latviasta ja Skotlannista.

Ideointi-ilta kuntalaisten kanssa ensi viikolla

Ensi viikon tiistaina 29.1. Maaseudun Sivistysliiton Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistys ry ja Vaara-Karjalan Leader ry järjestävät kaikille festivaaleista kiinnostuneille avoimen ideointi-illan. Ilomantsin kunnantalon Kalevala-salissa (Soihtulantie 7) klo 17 alkavassa tilaisuudessa esitellään tämän hetken suunnitelmia ja ideoidaan yhdessä uusia yhteistyökuvioita oheisohjelmineen.

Karhufestivaali

www.karhufestivaali.fi

Maarit Hämäläinen-Koljonen, Karhufestivaalin johtaja-tuottaja
maarit.hamalainen-koljonen@msl.fi, puh. 040 579 5957

Raija Kallioinen, Karhufestivaalin veistokilpailujen yhteyshenkilö
raija.kallioinen@msl.fi, puh. 040 5636 876

Villiruokafestarit

Media/#wildwonders-hanke:
Hannele Pyykkö, toiminnanjohtaja
hannele.pyykko@lieksa.fi, puh. 040 1044905

Villiruokafestarijärjestelyt:
Mira Vihonen, hankesihteeri
mira.vihonen@lieksa.fi, puh. 040 1044906

KUVATIEDOT

Kuva 1. Viime vuonna karhuja veistettiin kilpaa teemalla Villi luonto. Yksityiskohta voittajan, pietarilaisen Pavel Muntievin veistoksesta. Kuva Minna Haveri.

Kuva 2. Karhufestivaaleilla 2019 veistäjiä haastetaan kuvaamaan vauhtia ja liikettä teemalla GoBearGo / KouKarhuKou. Viime vuonna Tapio Vääräsmäki sai tuomaristolta kiitosta veistoksensa dynaamisuudesta. ”On kuin karhu olisi jo ollut puun sisässä ja omalla voimallaan ponnistanut eläväksi.” Kuva Minna Haveri.

Kuva 3. Tunnelmia viime kesän Villiruokafestareilta. Kuva Antero Lehikoinen.