Viikon päästä pärähtää – 25 kilpailijaa tavoittelee karhunveiston mestaruutta Ilomantsin Karhufestivaaleilla

ke elok. 05 11:34:00 2020

Seitsemäs Karhufestivaali pärähtää käyntiin Ilomantsissa viikon kuluttua torstaina 13.8. Tapahtuma kokoaa yhteen 25 puunveistäjää eri puolilta Suomea kamppailemaan karhunveiston mestaruudesta. Mukana on kokeneita konkareita, mutta myös ensikertalaisia, joukossa nuoria vasta-alkajiakin.

Yleisö on tervetullut veistopaikalle ja nettikanavalle

Koronakesän rajoitukset ovat pitäneet yllä jännitystä, voiko yleisö tulla paikan päälle seuraamaan mittelöä. Kyllä voi.

Ulkoilmassa toteutettava tapahtuma sijoittuu kahdelle eri kilpakentälle, Ilomantsin Kansallistalon metsikköön ja Karhuareenalle. Maksimissaan tuhat katsojaa voi päästä kerrallaan yleisöksi.

Kotikatsomoiden yleisöä festivaali palvelee nettilähetyksin. Reaaliaikaisia tunnelmia sekä kurkistuksia kulissien taakse pääsee seuraamaan tapahtuman kotisivulta www.karhufestivaali.fi löytyvien linkkien kautta.

Freestyle haastaa kekseliäisyyteen

ITE-taiteen juhlavuoden kunniaksi kilpailun tämänvuotinen teema Vapaa tyyli – Freestyle innostaa veistäjiä kokeiluihin ja kekseliäisyyteen. Kilpailun säännöt sallivat veistosten pintakäsittelyn ilman rajoituksia. Osa kilpailijoista on myös tarttunut avustajan käytön mahdollisuuteen ja työskentelee parivaljakkoina.

Moottorisahoin käytävä veistokilpailu on Suomen itäisin kulttuurifestivaali. Sen pääjärjestäjä on Maaseudun Sivistysliitto alueellisine yhdistyksineen. Ilomantsin kunta sekä paikalliset yhteisöt ja yritykset ovat alusta saakka olleet tiiviisti tapahtuman toteutuksessa kumppaneina.

Kilpailun palkinnoista päättävä tuomaristo koostuu taiteen, puunkäsittelyn, luonnontuntemuksen ja paikalliskulttuurin edustajista. Yleisö pääsee äänestämään omaa suosikkiaan paikan päällä sekä elokuun loppuun saakka Karhufestivaalin some-kanavilla.

KARHUFESTIVAALI 2020

• Karhufestivaali järjestetään Ilomantsissa 13.–15.8.2020. Tapahtuman ytimenä on karhunveistokilpailu teemalla Vapaa tyyli – Freestyle.
  • Veistokilpailu on torstaina klo 12–18 ja perjantaina klo 9–17. Lauantaina klo 10 on tulosten julkistamisjuhla Karhuareenalla.
  • Nettilähetykset torstaina ja perjantaina klo 11–18, lauantaina klo 10–12. Linkki lähetykseen löytyy kotisivulta www.karhufestivaali.fi.
  • Veistopaikat sijoittuvat Katri Vala Kulttuurikeskuksen lähellä olevalle Karhuareenalle ja Ilomantsin Kansallistalon metsikköön.
  • Yleisöä kahdelle veistopaikalle otetaan maksimissaan yhteensä tuhat henkeä kerrallaan, elleivät viranomaisten ohjeistukset tiukkene.
  • Karhufestivaali on ITE-taiteen 20-vuotisjuhlavuoden suurin yksittäinen tapahtuma.
  • Veistokilpailussa syntyvät teokset jäävät Ilomantsiin. Kesäisin niitä levitetään eri puolille kirkonkylää yritysten pihoille Tuhannen karhun maa -veistospuistoksi.
  • Karhufestivaali kuuluu Euroopan kulttuuriympäristöpäivien kansainväliseen ohjelmistoon.
  • Festivaalin organisaatio on palkannut kesäksi 2020 kylätaiteilijan. Tehtävässä toimii Vuoden ITE-taiteilija Paula Huhtanen. Hänen Ilo ylimmillään -näyttelynsä kuuluu tapahtuman kokonaisuuteen.

OHJEITA YLEISÖLLE

• Parkkipaikka yleisölle Kalevalantien varrella Pietarinkujalla. Ohjeistus ja kyltit Ilomantsin keskustan kautta.
  • Sisäänkäynti veistopaikoille Kansallistalon ja Katri Vala Kulttuurikeskuksen kautta.
  • Paikalle tulijoiden on noudatettava hyvää käsihygieniaa ja turvaetäisyyksiä toisiinsa nähden.
  • Jos et ole terve, seuraa tapahtumaa netin kautta. Linkki löytyy sivulta www.karhufestivaali.fi.

LINKKEJÄ

Veistäjien esittelysivu täällä.
Veistokilpailun säännöt täällä.
Karhufestivaalista lisää: www.karhufestivaali.fi

Karhutiimin yhteystiedot täällä.

KUVA

Kuvassa veistäjiä odottamassa kilpailun alkua vuoden 2019 Karhufestivaaleilla. Kuva Heli Kallio-Kauppinen.

Tiedotteen lähettäjä:
Raija Kallioinen