Vuoden 2021 ITE-taiteilijaksi valittiin hankolainen Jori Tapio Kalliola

ke tammik. 13 08:15:00 2021

Maaseudun Sivistysliitto on valinnut Vuoden 2021 ITE-taiteilijaksi Jori Tapio Kalliolan. Kalliola on raumalaissyntyinen, Hangossa asuva itseoppinut taiteentekijä ja muusikko.

Vuoden ITE-taiteilijan nimeämisen tavoitteena on nostaa itseoppineiden, mutta taiteellisesti merkittävän tuotannon tehneiden taiteilijoiden omaa ääntä ja näkökulmia entistä paremmin esille. Tittelin myötä taiteilija saa ansaitsemaansa huomiota ja hänelle tarjoutuu mahdollisuuksia töidensä esille saamiseen.

Huomionosoitus myönnettiin nyt toisen kerran.

Maailmanmenon kommentoija

Jori Tapio Kalliola on maalannut nuoruudestaan saakka tauluja, mutta sitten mielenkiinnon valloittivat jääkiekko ja musiikki. Bändihommat veivät mukanaan vuosiksi maailmalle. Kalliola on tullut tunnetuksi muusikkona ja eri yhtyeiden keulakuvana. Edelleenkin hän toimii Jori Otsa & Mah’Orkka -yhtyeen solistina.

Taidekoulutukseen Kalliola ei ole koskaan hakeutunut. Myös muusikkona, laulajana ja tekstintekijänä hän on itseoppinut.

Kalliola työskenteli Helsingissä puistojen hoidon parissa, kunnes vuonna 2014 muutti perheineen Hankoon. Siellä ilmaisun muodoksi löytyi veistäminen. Se tempaisi mukaansa niin, että nykyisin veistoksia syntyy lähes päivittäin. Puuveistoksia ja reliefejä löytyy työhuoneen täydeltä.

Taiteessaan Jori Tapio Kalliola kommentoi ajankohtaista maailman- ja elämänmenoa. Maalitauluina ovat yhteiskunnan, politiikan, uskonnon ja talouden valtarakenteet, ahneus ja vallan tavoittelu. Jo lapsuudessaan taiteilija sanoo kokeneensa syvää turhautumista tilanteissa, jotka koki epäoikeudenmukaisiksi.

Nyt veistosten puupääkansa huutaa julki ja protestoi noita vääryyksiä. ”Taiteessa ei kukaan määräile mitään”, Kalliola toteaa.

Ärhäkän näköisiin puupäähahmoihinsa Kalliola käyttää muiden hylkäämiä materiaaleja. Veistoksista löytyy muun muassa hirrenpätkiä, purettujen rautateiden osia ja metalliromua.

Jokin aika sitten Kalliola suunnitteli kaikkien teostensa polttamista suuressa roviossa. Ajatuksena oli julistaa, että tätä taidetta ei tehdä myyntiä varten, vaan sillä on muita tarkoituksia. Ehkä myös taustalla oli turhautumista siihen, ettei maailma osoittanut kiinnostusta.

Mitä kuuluu Vuoden ITE-taiteilijan ohjelmaan?

Jori Tapio Kalliola on valmistautumassa kesänäyttelyyn syntymäkaupungissaan Raumalla. Sepän talossa 1.–20.6.2021 toteutettava näyttely kuuluu Maaseudun Sivistysliiton satakuntalaisen ITE-taiteen hankkeeseen. Kuraattorina toimii taiteilija, dokumentaristi, ITE-taiteen pitkän linjan asiantuntija Veli Granö.

”Näyttelyyn tulee uusia suuria veistoksia ja laaja kattaus vanhempaa tuotantoa. Kaikki teokset ovat eräänlaisia personoituja toteemeita. Niillä on paljon sanottavaa, ja sanottava jatkuu myös teoksiin maalattuina teksteinä”, Granö luonnehtii.

Näyttelyn ajan Kalliola työskentelee RaumArsin residenssitaiteilijana Sepän talossa ja on tuolloin yleisön tavattavissa.

Näyttelyn yhteydessä julkistetaan satakuntalaista ITE-taidetta esittelevä kirja, jossa Kalliola luonnollisesti on mukana. Veli Granön video Kalliolasta on jo nyt katsottavissa YouTubessa.

Teokset jatkavat Raumalta matkaa itärajalle Ilomantsiin, jonne tittelin edellinen haltija, Vuoden 2020 ITE-taiteilija Paula Huhtanen kuratoi Ihmeiden ILO!TALO -yhteisnäyttelyn. Maaseudun Sivistysliiton Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistyksen järjestämä näyttely on heinäkuusta elokuun puoliväliin esillä Ilomantsin Kansallistalossa.

Kotikaupungissaan Hangossa Kalliola toteuttaa näyttelyn kansainväliseen Le Petit Festival -tapahtumaan. Monitaiteisen, 20.–22.8. järjestettävän festivaalin ohjelmassa on musiikkia, teatteria, tanssia ja kuvataidetta.

Tittelivuosi voi tuoda yllättäviä esiintymis- ja näyttelykutsuja, joihin Jori Tapio Kalliola on luvannut asennoitua joustavalla mielellä. Muun muassa Ilomantsin Karhufestivaali on esittänyt taiteilijalle kutsun mukaan elokuiseen tapahtumaan.

LISÄTIETOJA:

Jori Tapio Kalliola

- Puh. 050 367 7669
- Taiteilijasta tietoa kotisivulla
Le Petit Festival
- YouTubessa Veli Granön taiteilijakuva Jori Tapio Kalliolasta https://youtu.be/k85-ca0nwmY
- Teoksista kuvia taiteilijan Insta-tilillä ja Facebook-profiilin Duuneja-albumissa
- Musiikkitoiminnasta:
Jori Otsa & Mah’Orkka

Vuoden ITE-taiteilijan kesänäyttely Raumalla:

Veli Granö, kuraattori, ITE Satakunnassa -hanke, Maaseudun Sivistysliitto, puh. 040 626 2251, veli.grano@msl.fi
Hannele Kolsio, toiminnanjohtaja, RaumArs, puh. 044 054 5419,
raumars@raumars.org

Maaseudun Sivistysliiton ITE-taiteen toiminta:

Raija Kallioinen, kulttuurituottaja, Maaseudun Sivistysliitto, puh. 040 563 6876, raija.kallioinen@msl.fi

Tietoa ITE-taiteesta: www.itenet.fi

KUVIA LEHDISTÖLLE

1.-2. Maaseudun Sivistysliiton valitsema Vuoden 2021 ITE-taiteilija on raumalaissyntyinen, Hangossa asuva itseoppinut taiteentekijä Jori Tapio Kalliola. Kuva Veli Granö, MSL-arkisto.

3. Jori Tapio Kalliola tekee veistoksiaan lähes päivittäin työhuoneellaan Hangossa. Kuva Veli Granö, MSL-arkisto.

4.-5. Linnut ovat Jori Tapio Kalliolalle rakkaita hahmoja, eräänlaisia vapauden ja vapaan sielun symboleja. Raumalle Sepän taloon kesäkuussa 2021 toteutettavaan näyttelyyn tulee yhteen huoneeseen tiivis lintuinstallaatio. Kuva Veli Granö, MSL-arkisto.

6. Jori Tapio Kalliola ottaa taiteellaan kantaa maailman menoon. Ärhäkän näköisiin puupäähahmoihinsa hän käyttää muiden hylkäämiä materiaaleja, kuten rakennusten purkujätteitä. Kuva Veli Granö, MSL-arkisto.

7. Jori Tapio Kalliolan ilmaisussa veistoksiin ja reliefeihin yhdistyy maalauksellisuus. Kuva Veli Granö, MSL-arkisto.

___________________________________________________________________________________

KUTSUJA LEHDISTÖLLE

1) Tervetuloa tapaamaan Vuoden ITE-taiteilija Jori Tapio Kalliolaa, kuraattori Veli Granöa ja RaumArsin toiminnanjohtaja Hannele Kolsiota maanantaina 18.1.2021 klo 11.00. Kohtauspaikkana on Sepän talo,
Alfredinkatu 3, 26100 Rauma. Etäyhteyksin ovat mukana Maaseudun Sivistysliitosta kulttuurijohtaja Helka Ketonen ja kulttuurituottaja Raija Kallioinen. Tilaisuuden yhteyshenkilö on Hannele Kolsio, puh. 044 0 545 419.

2) Tervetuloa haastattelemaan ja kuvaamaan Jori Tapio Kalliolaa työhuoneelle Hankoon. Käynnistä voit sopia suoraan taiteilijan kanssa, puh. 050 367 7669.