Vuoden 2021 ITE-taiteilijan Jori Tapio Kalliolan kesänäyttely Raumalla

Sepän talo, Alfredinkatu 3, Rauma
30.5.–20.6.2021
Näyttely avoinna arkisin 12–18, la–su 12–15

Maaseudun Sivistysliiton Vuoden 2021 ITE-taiteilijaksi valitsema Jori Tapio Kalliola esittäytyy kesänäyttelyssä Raumalla.

Tuonelan kurkistuksia – taivaalle pyrkimisiä -näyttely täyttää kulttuurikäytössä olevan Sepän talon päätyhuoneet kesäkuussa 2021. Taiteilija itse työskentelee näyttelyn ajan RaumArsin residenssitaiteilijana. Hänet voi varmimmin tavata näyttelypaikalta maanantaista keskiviikkoon.

Tuonelasta maan kamaralle ja yläilmoihin

Esille tulee Jori Tapio Kalliolan varhaisempaa tuotantoa sekä aivan uusia, näyttelyyn tehtyjä teoksia. ”Näyttelyssä on kolmenlasisia teemoja. On arkisia, maanpäällisiä teoksia, on Tuonelan näyttäytymistä maan päällä ja on lentämisen teemaa”, Kalliola kuvaa kokonaisuutta.

Raumalaislähtöisen Kalliolan omaperäiset teokset ovat eräänlaisia puupääukkojen esittämiä teatraalisia kohtauksia.

”Pienet ja heiveröiset hahmot kamppailevat donquiotemaisesti maailman vääryyksiä vastaan ja etsivät myös helpotusta ahdinkoonsa”, kuvailee hahmojen sanomaa näyttelyn kuraattori, taiteilija ja valokuvaaja Veli Granö. ”Vaikka puupääkansa näyttää saavan usein selkäänsä, eivät ne silti ole lannistumassa. Putoamista seuraa aina uusi, urhea yritys, ja jos sekään ei onnistu, on sanottava kuitenkin tullut kerrottua.”

Puupääkansan reipasta ITE-henkeä

Kalliolan teokset edustavat reipasta ITE-henkeä, jossa ei häpeillä eikä tehdä esteettisiä kompromisseja. Jos joskus rynnitään groteskin puolelle, se on perusteltua: maailma voi olla tällainenkin, ei aina kaunis katsoa ja ymmärtää.

Rakastettuna muusikkona Jori Tapio Kalliola tietää, että jos välillä rokataan rajummin, on esityksessä oltava myös herkempiä suvantoja. Niin tekee myös hänen "puupääukkobändinsä".  Heidän kamppailussaan on myös huumorinsa, eikä hiljentyminen suurten kysymysten ääreen ole sekään niille vierasta.

Tulossa satakuntalaisen ITE-taiteen kirja

Näyttely kuuluu osana Maaseudun Sivistysliiton toteuttamaan ITE Satakunnassa -hankkeeseen, jossa kartoitetaan ja nostetaan esille satakuntalaisia itseoppineita taiteilijoita. Näyttelyn kuraattorina toimiva Veli Granö työskentelee kartoitushankkeessa jo toista vuotta. Hänen päätoimittamansa kirja satakuntalaisesta ITE-taiteesta julkaistaan näyttelyn yhteydessä.

*******

KOTISIVUILLA

Jori Tapio Kalliola www.joritapiokalliola.com
YouTubessa Veli Granön taiteilijakuva Jori Tapio Kalliolasta, ks. video täältä