Vuoden 2022 ITE-taiteilija on Romurinsessa, lapinlahtelainen Marjut Kauppinen

ti tammik. 18 07:30:00 2022

Maaseudun Sivistysliitto on valinnut Vuoden 2022 ITE-taiteilijaksi Romurinsessana tunnetun lapinlahtelaisen Marjut Kauppisen.

Valinnan myötä huomio suunnataan ITE-taiteen syville juurille, kokonaisvaltaiseen elämäntapaan, kierrätyksen aatteeseen ja pihapiirin täyttävään taideympäristöön.

Vuoden ITE-taiteilijan nimeämisellä Maaseudun Sivistysliitto nostaa merkittävän taiteellisen tuotannon tehneiden itseoppineiden taiteilijoiden ääntä ja näkökulmia esille. Tarkoituksena on edistää sekä kiinnostavan taiteilijan että ITE-taiteen tunnetuksi tekemistä. Tittelivuoden aikana pidettävien näyttelyiden ja työpajojen myötä myös suurella yleisöllä on mahdollisuus sukeltaa Vuoden ITE-taiteilijan valloittavaan maailmaan.  Huomionosoitus myönnettiin nyt kolmannen kerran.

”Viallisestakin saa ehjän”

Romurinsessan taidekeidas on oma maailmansa. Nimeltään se on Onnela, pikkuinen torppa mäen päällä metsän keskellä. Siellä Marjut Kauppinen hoitaa lampaita, koiria, kanoja ja kasvimaata ja keräilee metsän antimia. Kolmena päivänä viikossa hän käy töissä ikäihmisten viriketoiminnan ohjaajana.

Pihavaltakunta rakennuksineen pursuaa mitä moninaisimmin tekniikoin luotuja teoksia. On kierrätysmateriaaliveistoksia, kollaaseja, mosaiikkiteoksia, akryylimaalauksia, kylttejä ja kimallusta. Kesäisin rehevän pihan täyttävät kukat ja yrtit, ja silloin Onnelassa käy paljon vierailijoita. Hiljaisella talvikaudella syntyy uusia teoksia ja ideoita.

Romurinsessa tekee lähes kaiken taiteensa kierrätysmateriaaleista. Hänen mottonsa on ”viallisestakin saa ehjän”. Mikä tahansa romu ja materiaali on mahdollista ottaa muokattavaksi ja luoda sille uusi elämä. Aineksia löytyy kirpputoreilta. Pois heitettäviä rikkinäisiä tavaroita kertyy myös lahjoituksina ihmisiltä.

Omavaraisuus, itse tekeminen ja käsillä luominen on Marjut Kauppiselle elämänehto. Kädentaitojen arvostus kulkee suvussa ja taidot ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle. Luonnon kierron mukaista elämäntapaa arvostaa myös puoliso.

Nimi Romurinsessa on kulkenut Marjut Kauppisella jo viidentoista vuoden ajan. Viriketoiminnan ryhmässä eräs mummo totesi kierrätysaineksista tehdyn teoksen nähdessään että ”kyllä sinä out melekonen Romurinsessa”. Osuva ja mieluisa nimi tarttui käyttöön.

Puolen vuoden näyttely Kuopion korttelimuseossa

Romurinsessan tittelivuosi huipentuu kesällä Kuopion korttelimuseossa, jossa esitellään taiteilijan uusimpia teoksia sekä vanhempaa tuotantoa 6.5.–23.10.2022. Korttelimuseon vaihtuvien näyttelyiden tila ja piha-alue tarjoavat huikeat puitteet taiteilijan teoksille. Näyttely toteutetaan yhteistyössä Kuopion kulttuurihistoriallisen museon ja Maaseudun Sivistysliiton kesken.

Näyttelyyn valmistautuminen herättää taiteilijassa iloa ja innostusta. Oma pihapiiri on tähän asti ollut luovuuden tyyssijana, ja kokemusta on vain pienistä näyttelyistä lähialueella. Näyttävin esittäytyminen on ITE-taiteilijoiden yhteisnäyttely Ilomantsissa kesällä 2021. Sosiaalisessa mediassa Romurinsessa on aktiivinen ITE-influencer ja hänellä on useita tuhansia seuraajia.

Tittelivuoden ohjelmaan on tulossa mm. kierrätystaiteen työpajoja. Kesäkaudella on luvassa avoimien ovien päiviä Onnelan taideympäristöön.

Ensi syksynä Romurinsessa esitellään kirjassa, jonka Maaseudun Sivistysliitto tuottaa osana maakunnallista ITE Pohjois-Savossa -hankettaan. Podcastien sarja Neljä vuodenaikaa seuraa taiteilijan ajatuksia vuodenkierron edetessä. Romurinsessan taidetta on tulossa esille myös Finna.fi-hakupalveluun.

Kuka on Romurinsessa Marjut Kauppinen?

• Syntynyt 1973
  • Asuu Korpijärvellä, Varpaisjärvellä, joka kuuluu nykyään Lapinlahteen
  • Itseoppinut taiteentekijä. Tekee kotipihansa taideympäristöön teoksia kierrätysmateriaaleista, akryylimaalauksia, mosaiikkiteoksia.
  • Ammatiltaan viriketoiminnan ohjaaja Lapinlahden kunnassa
  • Oma yritys Romurinsessan kädentaito- ja luontopalvelut
  • Suorittanut mm. puusepän peruskurssin ja luonnontuotealan perustutkinnon
  • Romurinsessa Facebookissa
  • Romurinsessa Instagramissa
  • Esittely Maaseudun Sivistysliiton sivulla
  • Video YouTubessa
  • Tulossa esille Finna.fi-hakupalveluun tammikuun 2022 lopussa

Mitä ITE-taide on?

• ITE-taide on oman aikamme suomalaista visuaalista nykykansantaidetta.
  • ITE tulee sanoista Itse Tehty Elämä. ITE-taide on osa tekijänsä elämänpolkua.
  • ITE-taidetta tehdään ja esitetään ensi sijassa taidemaailman ulkopuolella. ITE-taide sitoutuu tekijänsä elinympäristöön, kulttuuriseen taustaan ja kokemusmaailmaan. Se on tapa elää esteettisiä arvoja korostavaa hyvää elämää.
  • Maaseudun Sivistysliitto on kartoittanut ITE-taidetta eri puolilta Suomea jo yli kahden vuosikymmenen ajan ja nostanut esiin satoja itseoppineita taiteen tekijöitä. Missään muualla maailmassa ei tiettävästi ole tehty yhtä laajamittaista visuaalisen nykykansantaiteen aikalaiskartoitusta.
  • Lisää tietoa ITE-taiteesta: msl.fi/itetaide

Maaseudun Sivistysliiton valitsemat Vuoden ITE-taiteilijat:

2020 Paula Huhtanen, Nokia
2021 Jori Tapio Kalliola, Hanko
2022 Romurinsessa / Marjut Kauppinen, Lapinlahti

Lisätiedot ja yhteyden välittäminen taiteilijaan:

Maaseudun Sivistysliitto, kulttuurituottaja Raija Kallioinen
raija.kallioinen@msl.fi, puh. 040 5636 876

KUVATIEDOT

Kuvia on lupa käyttää Vuoden 2022 ITE-taiteilijaa koskevassa tiedotuksessa.
Julkaisun yhteydessä on mainittava teoksen nimi, taiteilija, valokuvaaja sekä arkistolähde Maaseudun Sivistysliitto.

1 Tunnuskuva: Vuoden  2022 ITE-taiteilija Marjut Kauppinen, taiteilijanimeltään Romurinsessa. Valokuva Olli Lähdesmäki, Maaseudun Sivistysliitto.

2 Romurinsessa eli Marjut Kauppinen. Kuva Olli Lähdesmäki, Maaseudun Sivistysliitto.

3 Romurinsessa eli Marjut Kauppinen työpöytänsä ääressä. Kuva Olli Lähdesmäki, Maaseudun Sivistysliitto.

4 Romurinsessa eli Marjut Kauppinen kotonaan Lapinlahdella. Kuva Olli Lähdesmäki, Maaseudun Sivistysliitto.

5 "Trumppiili". Romurinsessa. Kuva Mari Kekäläinen, Maaseudun Sivistysliitto.

6 "Namipäivä".  Romurinsessa. Kuva Mari Kekäläinen, Maaseudun Sivistysliitto.

7 "Elämänpyörä". Romurinsessa. Kuva Riitta Kärkkäinen, Maaseudun Sivistysliitto.

8 "Hemohessiä ja huulirasvaa". Romurinsessa. Kuva Mari Kekäläinen, Maaseudun Sivistysliitto.

9 "Romurinsessa". Romurinsessa. Kuva Mari Kekäläinen, Maaseudun Sivistysliitto.