Yhteiskehittämisillat Sanginsuu-Lapinkangas-Sanginjoki -kyläyhdistysalueilla, seuraava jo torstaina 23.3.

ke maalisk. 22 13:53:00 2023

Sanginsuu-Lapinkangas-Sanginjoki (SLS) -kyläyhdistysalueelle on suunnitteilla luoda vuosina 2023–2026 uusi kulttuurimatkailureitti palvelemaan eri tavoin liikkuvia ihmisiä. Reitin suunnittelussa yhdistetään pohjoisuuteen nojaavat kulttuuriset ominaispiirteet alueen tarinoihin, historiaan ja paikkoihin ja luodaan taiteen sekä yhteiskehittämisen keinoin uusi kulttuurimatkailureitti Oulun keskustan läheisyyteen. Reitin suunnittelulla tähdätään Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoteen.

Reitin suunnittelu ja kehittäminen tehdään yhdessä asukkaiden ja eri toimijoiden, matkailijoiden sekä taiteilijoiden kanssa. Kerran kuussa pidettävät yhteiskehittämisillat ovat keskeisessä roolissa reitin kehittämisessä.

Yhteiskehittämisillat ovat alkaneet tänä keväänä aiheeseen ja alueen toimijoihin tutustumisella. Ne toteutetaan pääsääntöisesti Sanginsuun koululla.

Nappaa tästä päivämäärät talteen ja tule mukaan kaikille avoimiin yhteiskehittämisiltoihin sekä tekemään tekoja oman lähiympäristön ja yhteisön hyväksi sekä kehittämiseksi:

To 23.3. klo 18-20

Sanginjoki 2030, Sanginjoen luonnonsuojelualueesta ja kehittämissuunnitelmista kertomassa erityisasiantuntija Ulla Matturi Metsähallituksen Luontopalveluista. Tilaisuudessa on mahdollisuus nähdä tuoreita suunnittelukuvia tulevista retkeilyrakenteista ja Loppulan kierroksen retkeilyreitistä.

To 20.4. klo 18-20

Luontoon ja maastoon tehtävistä reittilinjauksista (alkuinfo) kertomassa Johannes Sipponen, Outdooractive Suomi, Ellare Oy. Mitä tulee ottaa huomioon reittilinjausta tehtäessä? Miten alueen eri kohteet yhdistetään reitiksi, ketä mukaan reitin suunnittelutyöhön?

Ti 25.4. reittityöpaja klo 17-20:

Johannes Sipponen, Outdooractive Suomi, Ellare Oy: Kertaus alkuinfosta (20.4.2023) sekä hyvän reitin ominaisuuksista. Ohjattu työpajatyöskentely, jossa luonnostellaan Sanginjoki-Sanginsuu-Lapinkangas -alueen kulttuurimatkailureitistön reitti vaihtoehtoja.

To 25.5. klo 18-20:

Mikä tekee reitistä kulttuurimatkailureitin ja mitä reitin tarinallistaminen tarkoittaa?

Lämpimästi tervetuloa! Tilaisuuksissa on kahvitarjoilu.

Illoissa on mukana myös hankekoordinaattori Riitta Johanna Laitinen. Hankkeen toteuttajana on Maaseudun Sivistysliitto yhteistyössä SLS-kyläyhdistyksen kanssa. Hankkeen rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan liitto.

Lisätietoja

Riitta Johanna Laitinen, hankekoordinaattori, p. +358 40 5844 907, riittajohanna.laitinen@msl.fi

Kuva: Yhteisötaidetalkoot Kyyjärvellä, kuvaaja Riitta Johanna Laitinen.